Zasady bezpiecznej jazdy motocyklem w grupie

Zasady jazdy w grupie motocyklowej

Motocyklista jadący w formacji motocyklowej staje się częścią większego zespołu i podlega innym zasadom. Odpowiada za bezpieczeństwo swoje i kolegów.

Nie przestrzeganie zasad jazdy w grupie może zakończyć się tragicznie. Każdy z motocyklistów ma indywidualne nawyki i może je stosować, kiedy jedzie solo, jeżeli chce jechać w grupie, musi się podporządkować poniższym zasadom.

Zasad Jednej Sekundy: Odległość między motocyklami na pasie po przekątnej w lewo, lub w prawo, nie powinna być mniejsza niż jedna sekunda.

Zasada Dwóch Sekund : Utrzymanie co najmniej dwu sekundowej odległości między tobą a kierowcą bezpośrednio przed tobą.

Zasada Czterech Sekund : Patrz cztery sekundy w przód, aby dać sobie więcej czasu na reakcję na zagrożenie.

Grupę prowadzi i jest za nią odpowiedzialny LEAD ROAD CAPTAIN.
Grupę zamyka dysponujący szybkim motocyklem SWEEP ROAD CAPTAIN.
Motocykliści mniej doświadczeni powinni jechać na początku Grupy za prowadzącym.

Podczas jazdy przez tereny wiejskie, zmniejszamy prędkość. Zakręty zwłaszcza lokalnych dróg często są pokryte piaskiem lub żwirem, spotkamy też drogi dziurawe, wszelkie namalowane na jezdni białe pasy i znaki są bardzo śliskie. Jeżeli jakość drogi jest zła i droga jest wąska, jedziemy w formacji pojedynczej i zwiększamy odstępy.

W mieście, na skrzyżowaniach dróg ze światłami, przechodzimy w szyk parami, skracamy długość grupy i zmniejszamy znacznie odległości pomiędzy motocyklami. Nie możemy dać się podzielić.

Blokujemy skrzyżowanie z lewej i z prawej strony (ronda wystarczy blokować z lewej strony) do chwili, kiedy przejedzie cała kolumna.

Blokują wyznaczeni BLOKERZY, którzy jadą bezpośrednio za prowadzącym - LEAD ROAD CAPTAIN
Motocykle, które blokowały skrzyżowanie wyprzedzają kolumnę i w miarę możliwości !!!, bezpiecznie !!! ustawiają się za prowadzącym. Wyznaczone są dwie pary BLOKERÓW tak aby nie było konieczności wariackiego wyprzedzania grupy.
 
UWAGA!
PO KAŻDYM MANEWRZE BLOKOWANIA WSZYSCY MOTOCYKLIŚCI JADĄCY W KOLUMNIE MAJĄ OBOWIĄZEK ZACHOWAĆ SZCZEGÓLNĄ OSTROŻNOŚĆ ŻEBY USTĄPIĆ MIEJSCA I UMOŻLIWIĆ BEZPIECZNY POWRÓT BLOKERÓW NA POCZĄTEK GRUPY !!!
ZAPASOWA PARA BLOKERÓW ZABLOKUJE KOLEJNE RONDA I SKRZYŻOWANIA W WYPADKU GDYBY BLOKERZY NIE ZDĄŻYLI POWRÓCIĆ.
SWEEP ROAD CAPTAIN jedzie zawsze na końcu!!!
W miarę możliwości starajmy sie nie dopuścić do rozdzielenie grupy.
Wszyscy jadący w kolumnie widząc że skrzyżowanie lub rondo zostały zablokowane muszą zachować wzmożoną ostrożność i upewnić się że na pewno można wjechać na skrzyżowanie a jesli tak to muszą to zrobić jak najsprawniej, żeby blokowanie trwało możliwie krótko.
 
ZARAZ ZA SKRZYŻOWANIEM USTĘPUJEMY BLOKEROM !!!
 
Jeżeli mimo blokowania nie wszystkim uda się przejechać skrzyżowanie i cześć motocykli zatrzyma się na świetle czerwonym, część grupy, która przejechała skrzyżowanie zdecydowanie zwolni lub zatrzyma się w bezpiecznym miejscu i poczeka na resztę. 

Nie zostawiamy nigdy nikogo z tyłu.

Kiedy grupa zmienia kierunek jazdy (skręca w inną drogę, ulicę w mieście) a jadący z tyłu motocykliści mogą tego nie zauważyć, obowiązkiem ostatniego motocykla, który nie widzi w lusterkach jadących za nim kolegów jest zatrzymać się na zakręcie i poinformować nadjeżdżających.
 
W razie gdy brakuje osób za Tobą zatrzymaj się przed kolejnym zakrętem by wskazać drogę tym co zostali. zasada "łańcuszka". W ten sposób nie pogubimy się i zawsze mamy pewność, że na następnym zakręcie ktoś na nas czeka i pokaże drogę. Ostatnia osoba jest zobowiązana poczekać i pomóc w razie konieczności.
 
Patrz często w lusterka.

Zmiany pasa ruchu.

Zmiana pasa ruchu, odbywająca się w optymalnych warunkach, powinna następować po "zamknięciu" pasa przez SWEEP ROAD CAPTAIN. Idealna jest wtedy łączność radiowa z LEAD ROAD CAPTAIN, albo przynajmniej dobre "zgranie" motocyklistów na tych dwóch pozycjach. W praktyce niestety najczęściej cały ciężar manewru spoczywać będzie na prowadzącym. 

A. Podstawowa zmiana pasa ruchu.

Najczęściej stosowana forma. LEAD ROAD CAPTAIN włącza kierunkowskaz i czeka aż wszyscy zauważą jego zamiar i włączą kierunkowskazy. Potem zaczyna zmieniać pas. Kolejni motocykliści zmieniają pas idąc w ślady motocyklistów przed nimi. Najważniejsze jest dotrzymanie zasady, że nikt nie zacznie zmieniać pasa ruchu, dopóki nie uczyni tego motocyklista przed nim.

B. Blokowa zmiana pasa ruchu.

Wymaga trochę uwagi i doświadczenia, ale może być bardzo widowiskowa i dostarczać motocyklistom wiele radości ze współpracy w formacji. Początek jest taki sam jak w poprzedniej sytuacji - sygnalizacja kierunkowskazem. Następnie LEAD ROAD CAPTAIN unosi lewą rękę do góry, po czym po chwili opuszcza ją pokazując na nowy pas ruchu. W tym momencie cała formacja równocześnie przesuwa się jako jeden blok na nowy pas ruchu. Najlepiej jak ma wsparcie z tyłu i pas jest "zamknięty". 

C. Read Fill-In (Dopełnienie od tyłu)

Ten sposób zmiany pasa ruchu przydatny jest w sytuacjach zwiększonego ruchu na drodze, kiedy lewy pas jest blokowany przez nadjeżdżające pojazdy. W momencie "zamknięcia" tego pasa przez SWEEP ROAD CAPTAIN motocykliści w kolumnie zaczynają przesuwać się na nowy pas kolejno od tyłu kolumny. Jako ostatni pas zmieni LEAD ROAD CAPTAIN. Ważne jest, aby motocykliści zmieniający pas ruchu nie zaczynali podświadomie przyspieszać i wyprzedzać kolegów jadących przed nimi.

Wyprzedzanie

Zwróć uwagę na to że nie wyprzedzamy siebie nawzajem. Każdy wyprzedza pojazd indywidualnie. Po wyprzedzeniu pojedź na tyle daleko by umożliwić manewr kolegom. Road captain, może jechać lewym (przeciwbieżnym) pasem, by pokazać, że z nad przeciwka nie nadjeżdza inny pojazd. Powinin mieć włączony lewy kierunkowskaz. Ten manewr jednak wymaga bezwzględnego zaufania prowadzącemu grupie

Parkowanie

Parkowanie kolumny odbywa się w sposób pokazany na obrazku - pomaga w późniejszym opuszczenia miejsca parkowania całej grupie - no i fajnie wygląda