Zasady jazdy w grupie motocyklowej
Motocyklista jadący w formacji motocyklowej staje się częścią większego zespołu i podlega innym zasadom. Odpowiada za bezpieczeństwo swoje i kolegów.
Nie przestrzeganie zasad jazdy w grupie może zakończyć się tragicznie. Każdy z motocyklistów ma indywidualne nawyki i może je stosować, kiedy jedzie solo, jeżeli chce jechać w grupie, musi się podporządkować poniższym zasadom.
Zasad Jednej Sekundy: Odległość między motocyklami na pasie po przekątnej w lewo, lub w prawo, nie powinna być mniejsza niż jedna sekunda.
Zasada Dwóch Sekund : Utrzymanie co najmniej dwu sekundowej odległości między tobą a kierowcą bezpośrednio przed tobą.
Zasada Czterech Sekund : Patrz cztery sekundy w przód, aby dać sobie więcej czasu na reakcję na zagrożenie.
Podczas jazdy przez tereny wiejskie, zmniejszamy prędkość. Zakręty zwłaszcza lokalnych dróg często są pokryte piaskiem lub żwirem, spotkamy też drogi dziurawe, wszelkie namalowane na jezdni białe pasy i znaki są bardzo śliskie. Jeżeli jakość drogi jest zła i droga jest wąska, jedziemy w formacji pojedynczej i zwiększamy odstępy.
Blokujemy skrzyżowanie z lewej i z prawej strony (ronda wystarczy blokować z lewej strony) do chwili, kiedy przejedzie cała kolumna.
Nie zostawiamy nigdy nikogo z tyłu.
Zmiany pasa ruchu.
Zmiana pasa ruchu, odbywająca się w optymalnych warunkach, powinna następować po "zamknięciu" pasa przez SWEEP ROAD CAPTAIN. Idealna jest wtedy łączność radiowa z LEAD ROAD CAPTAIN, albo przynajmniej dobre "zgranie" motocyklistów na tych dwóch pozycjach. W praktyce niestety najczęściej cały ciężar manewru spoczywać będzie na prowadzącym.
A. Podstawowa zmiana pasa ruchu.
Najczęściej stosowana forma. LEAD ROAD CAPTAIN włącza kierunkowskaz i czeka aż wszyscy zauważą jego zamiar i włączą kierunkowskazy. Potem zaczyna zmieniać pas. Kolejni motocykliści zmieniają pas idąc w ślady motocyklistów przed nimi. Najważniejsze jest dotrzymanie zasady, że nikt nie zacznie zmieniać pasa ruchu, dopóki nie uczyni tego motocyklista przed nim.
B. Blokowa zmiana pasa ruchu.
Wymaga trochę uwagi i doświadczenia, ale może być bardzo widowiskowa i dostarczać motocyklistom wiele radości ze współpracy w formacji. Początek jest taki sam jak w poprzedniej sytuacji - sygnalizacja kierunkowskazem. Następnie LEAD ROAD CAPTAIN unosi lewą rękę do góry, po czym po chwili opuszcza ją pokazując na nowy pas ruchu. W tym momencie cała formacja równocześnie przesuwa się jako jeden blok na nowy pas ruchu. Najlepiej jak ma wsparcie z tyłu i pas jest "zamknięty".
C. Read Fill-In (Dopełnienie od tyłu)
Ten sposób zmiany pasa ruchu przydatny jest w sytuacjach zwiększonego ruchu na drodze, kiedy lewy pas jest blokowany przez nadjeżdżające pojazdy. W momencie "zamknięcia" tego pasa przez SWEEP ROAD CAPTAIN motocykliści w kolumnie zaczynają przesuwać się na nowy pas kolejno od tyłu kolumny. Jako ostatni pas zmieni LEAD ROAD CAPTAIN. Ważne jest, aby motocykliści zmieniający pas ruchu nie zaczynali podświadomie przyspieszać i wyprzedzać kolegów jadących przed nimi.
Wyprzedzanie
Parkowanie
Parkowanie kolumny odbywa się w sposób pokazany na obrazku - pomaga w późniejszym opuszczenia miejsca parkowania całej grupie - no i fajnie wygląda